Det


Överjaget slogs ut
Freud skulle skrattat mig rätt i ansiktet
För Överjaget blev ett Det
Som tappat all moral
Som förtränger empati
Och försöker stå emot när det tjatas och pressas
Pavlov skulle be mig om att bli en av hans hundar
Betinga mig med ringklockor vid matdags
Jag skulle inte vara hungrig för jag fungerar inte som en hund
Årstider betingas
Människor betingas
Men framför allt – känslor
Alla dessa psykologer filosofer tänkare grubblare gubbar
Vem har egentligen rätt?
För vad innebär rätt?
Skillnad mellan rätt och fel?
Det är där som moralen spelar in
Men när moralen börjat blekna i en värld som tycks stå still
Är det svårt att skilja på kloka och inte kloka beslut

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0